اضرار الترامادول

بدون مقدمات او اطالة فى الحديث
كما نعلم ان خير الكلام ما قل ودل
الترامادول له اضرار كثيرة جدا لا يتخيلها متعاطى هذا العقار مثل التشنجات , انقطاع عملية الانجاب , صعوبة التنفس , الفشل الكلوى , نسيان الحياة بما فيها , لامبالاه , خلل وظائف الكبد , خل فى وظائف المخ وقلة تركيز , خلل فى وظائف الكلى , ضعف النظر , فقدان الشهية والبعد عن الطعام مما يسبب الانيميا والضعف الجسدى , ألتسرع وسرعة الانفعال التى تسبب بالطبع مشاكل اجتماعية وعاطفيه خطيرة ويمكن ان يتسبب فى الطلاق فى بعض الاحيان لان الترامادول يسبب الضعف الجنسى الحاد الذى يصعب علاجة _ الخمول وعدم القدرة على العمل او المذاكرة _ الاكتئاب الشديد .

هناك 9 تعليقات:

  1. لا انا شايف انو زى الفل

    ردحذف
  2. وانا برده شايف انو فلين مش فل واحد

    ردحذف
  3. يا عزيزي الترامادول احد مشتقات المورفين وعند تناوله باستمرار يوقف الإفراز الطبيعي لمادة الاندورفين التى يفرزها الجسم لمقاومة الألم و بالتالي عند إيقاف الترامادول لا يتحمل الجسم الألم وبالتالي يجبر المريض على تناول الترامادول مرة أخرى فيعتمد علية جسديا ونفسيا وهذا هو الادمان
    حفظنا الله وإياكم من هذا الملعون

    ردحذف
  4. ما اجمل حروفك الذهبيه حين تكتب
    بقلم شغله الشاغل هو الابداع
    وما أروعها حين ينبض قلمك بأرقى المعانى
    دمت ودام عطاءك ورقى ما تقدم
    لك تحياتى

    ردحذف
  5. يا جماعة انا معتاد على الترامادول من ثمان سنرات من اول ما طلع وكانت الكبسرلة الخمسين مللى البرتفالى الالمانى وكل ما اروح لدكتور يقول لازم تدخل مركز علاجى عشان ينفع الدكتور زميلة اليوم يا جماعة بمتين جنية المهم يا جماخة خشان تستفادوا من تجربتي العلاج هو ارلا لازم تفضل علي نسبه خمسين مللي لمدة اربع ايام اليوم الخامس هتاخد(انافرانيل+كاليمبام+نيوروتون فيتامين ب+فلورست للرشح بالانف+كيتوفان للصداع+زيت كبد الحوت+اركليون منشط للذاكرة+اكل تمام)والله العظيم يا جماعة دى روشته المركز الطبى لعلاج الادمان وفقكم الله

    ردحذف
  6. الان يا اخوان انا الان باخدو كل يوم لترمدول على جرعة توصلت ل 400 mgوانا كل يوم باخد انا باخدو لمن اكون دابب المعدة اكل ببقى اكل قبل انت اخدو شو رايكم هل بضرني كتير لترمدول وانا بدخن وراه سجاير يعني العلبة بتقعد 4 ايام معاية بدخن 6 سجاير او 5 باليوم يعني انا احسن من غير وبدعي ربي ابطلع وانا عندي شوية بدي اخلصهم وابطلو والله ما اقرب ليه تاني ان شاء الله بس عندي ملاحظة

    الان لو تقلولي انا باخد الكمية الجرعة متلا 400 mg هل هدي الجرعة تأدي متلا إلي التشنجات او عادي ما بحس بشيئ انا الحمد لله بس عادي بشعر بالسعادة الدايمة والقدرة على الشغل والعمل والكلام والتلفض والمحبة والسعادة هل يأثر علية كتير لترمدول تقلولي وجوبوني بما ياتر يا ريت الرد السعيع وانا سالت صيدلي قلي ولا باتر على الإنسان خالص وقلي جسم الإنسان بستحمل لمدة طويلة جدا وقلي في واحد صاحبي باخد لترمال اول ما طلع يعني ليه باخد ترمدول 15 سنة وبقلي عادي ولا شيئ صايرلو وادعي ربنا يعفينا عنو وقلولي الإجابة ملاحظة انا باخدو على معدة ملانة اكل وشرب الحمد لله وبعد ساعة باخد حبتين مع بعض ويا ريت تقلولي بضر ام المعدة الفاضية بضر اللكل بقلولي لا يضر وييا ريت الإجابة

    ردحذف
  7. الحمد لله الذى جعل لنا عقولا نكر بها
    كيف يستخدم عاقل مثل هذه الأشياء القاتله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  8. هاتولنا حل غيرة
    فى الددنيا دية الواحد خلاص قرب يتجنن

    ردحذف
    الردود
    1. مفيش بديل بطلوا واتقى اللة

      حذف