ما هو علاج ادمان الترامادول lh i, ub[ hgjvhlh],g

أالترامادول زيه زى اى دواء اخر من الادوية الافيونيه بل انه صناعيا من مركبات كيميائية لكن من خصائصه انه الادمان فيه ادمان جسدى اكثر من نفسى
هناط طريقتين للعلاج اولا العلاج التقليدى وده من خلال تقليل الكمية تدريجيا حتى الاقلاع التام عن هذا الدواء القاتل وهذا نسبة نجاحه 20% لعدم ثبات المريض او قوة شخصيته فى التغلب على ذلك
اما الطريقة الثانية وهى العلاج بالاشتاء من خلال حجز المريض تحت اشراف دكتور حتى يتم العلاج الجسدى التام ثم يبقى العلاج النفسى وهذا من خلال تغيرر الاصدقاء الذين يشجعن على تعاطيه والراحة النفسية من المشاكل وغيرها من الاشياء التى تحمل الشخص على التوتر والقلق والعودة الى الله من خلال الدين والتمسك به وهذا اقوى رادع

هناك 32 تعليقًا:

  1. هلى يوجد برشام اخر غير الترمادول يخلينى اشتغل

    ردحذف
  2. بجد انا تعبت منه بس انا راجل بشتغل ليل ونهار ده اولاَ والاخطر فى الموضوع ان اتعوت عليه من يوم ما اجوزت يعنى ما عرفش ؟؟؟ لو مش موجود لاني جربت من غيرة لاقيت السرعة فى الاداء وعاوز ابطله وخايف نكون اتعودنا عليه لو في علاج تاني طبيعي يا ريت

    ردحذف
  3. انصحك بالعسل مضافا عليه طرح النخيل وده ممكن تسأل عليه اى عطار او حد يكون عنده نخيل قولة انا عاوز كوز من النخيل الذكر وخده وحطه الحبيبات بتاعته على كيلو عسل واشتغل منه يا معلم وادعيلة وسيبك من الترامادول واللى بيجيبه

    ردحذف
  4. بجد ربنا يبراك فيك مدون ممتاز و اضل ما فية انة متخصص فى البلودة دية بس لو تشوف قالب اخر للمدون تكون الوانة وتنسيقة افضل

    ردحذف
  5. مفيش حاجه علينا

    ردحذف
  6. يا رب ابعدنا عن الارف ده . و ابعتلنا من عندك بديل طبيعي ميضرش و مش حرا و يخلينا نطنطط زي القرد بدون ادمان ولا مضاعفات ولا تأثير سلبي قولوا أمين

    ردحذف
  7. انا فعلا جات عليا فترةوادمنته بجد بس لما حطيت في دماغي اني لازم ابطله واصريت بطلته بعد فترةقصيرةالحمد لله لان الادمان ده عامل نفسي فقط لا غير وكله اقسم بالله بيبقا بيبقا من دماغك انت لو عايز تعمل اي حاجة بتعملها بس لو تمسكت بموقفك وطلعت راجل قدام نفسك

    ردحذف
  8. حزمة اى منتج التى ستعلمك كيف تربح من الانترنت
    http://freekorsat.blogspot.com

    ردحذف
  9. بالله عليكم أسالكم برب السموات والأرض أن تدعوا لى بتركهلأنى تعبت بجد منه والله

    ردحذف
  10. الحل فى الصوم

    ردحذف
  11. ادمان الترامادول من اخطر درجات الادمان ومن اخطر المواد تدمير في خلاياالمخ و من الصعب مدمن هذة المدة الاقلاع عنها مع انها وقت انسحبها من الجسم قصير بس وسهل ان المدمن التخلص من المدة .
    سبب تعاطي المدمن لا هذة المدة هو الذي يحدد مدي سهولة او صعوعبة تخلوصة منها بعض المدمنيت لهذة المدة الخطيرة جدا جدا جدا يستخدمونها للقدرة علي العمل لمدة اطول بدون اجهاد وهذا يحدث في بداية التعاطي وبعد فطرة يجد انها كان افضل بدونها و لا يقدر ع العمل بدون ان ياخذ هذة المدة ومع ذيادة الجرعة يمكن دة اسهل شخص يقدر التخلص من المدة بعد التوقف عن التعاطي والعمل لمدة ليست طويلة يفضل 15 يوم مع ان انها يشعر بعد 5 ايام انهو تخلص منها ولكن كل ماطالت فاطرة الراحة عن سبب التعاطي قلت احتمالية الانتكاسةو العودة للمدة مرة اخري.
    واخرون يطعاطون لا اطالة مدة الجماعة والحالة دي بتكون صعبة جدا اذا كان متزوج واذا كان تعود علي ذالك لمدة طويلة ولم يجتمع مع زوجتة بدونة لذلك يصعب او يستحيل الاجتماع بدونة ولكن يوجدن اشياء اخري مثل الدهنات المخدرة الموضعية يستبدلها بهذة المدة المدمرة للمخ .
    اما اكبر مدمن لهذة المدة الذي يستبدلها بمدة اخري وهي البدرة (البيسا) هذا المتعاطي لم يقدر عن توقف عن ادمان هذة المدة او الاخري الا بتقرب من اللة وعمل برنامج علاجي يتكون من 12 خطوة هذا البرنامج يستمر مع حياتة العمالية الطبيعية مع تنفيذ البرنامجوهذا البرنامج ياخذ مدة طويلة جدا جداويستمر علي خطوات طوال حياتة وهم 12 ختوة في علاج الادمان و دة موضوع تاني خالص وموضع مش سهل ومش صعب بس دة موضوع طويل اقدر اقول ان دية مقدمة لا علاج ادمان الترامادول

    ردحذف
  12. على فكره انا بدات اقلل فى الجرعه مش عارف اه انتيجه

    ردحذف
  13. السلام عليكم
    اتقدم لكم بسؤال لم احصل علي اي اجابه عليه لذالك اتمني ان اجد اجابت هذا السؤال لدي موقعكم الكريم وهو بخصوص عقار الترامادول (الفراولة) +التامول
    انا اسمي احمد 27 سنه اتعاطي هذا العقار حوالي الان 5 سنين لم يمر يوم في هذه الفتره بدون ان اتعاطي هذا العقار الي ان وصلت الكميه التي ااخذه الي 1200مجم (3)تامول+ (2)فراوله يوميا
    وكانت بدايتو بسبب الشاط والمزاج العالي ويجعلني اتحدث باسلوب جميل مع الجميع جعلني اكون زبائن في محل عملي بسبب الاسلوب التي يجعلني ان اتحدث بي بالاضافه الي النشاط وجعلني اخس بالاضافه الي انو يجعلني علي قدر عالي جدا من الجانب الرومانسي والجنسي بالاضافه الي ان يجعلني اسهر كثير واشياء كثير بس عشان ماطولش عليكم
    المهم وصلت من نصف حبايه الي شريط واثنين حتي احصل علي التاثير المطلوب من الاشياء التي ذكرتها من هذا العقار
    والان اصبح لي 5 سنوات وربما اكثر ولم اعرف ان امتنع عن التعاطي
    فعلت كما تحدثتو بان اتوقف عنه نهائيا وفعلت ذالك حتي 15 يوم لم ااخذ هذا السم واعتقد كما ذكرتو بان اربع او 5 ايام وبينتهي الالم واعود كما كنت في السابق انسان عادي ولكن للان لم يحصل ذالك وبعد 10 ايام امتناع عن العقار هذا وجدت الالم يشتد بجسمي ولم ينتهي بل يشتد بالاضافه الي اني اجد نفسي اتكهرب وانا امشي في الشارع وكهرباء شديده بالاضافه اني لااعرف اتحدث مع اي شخص ولا حتي انظر ليه بالاضافه الي اني اشعر باكتئاب شديد وضعف في كل اعضاء جسمي بالاضافه الي ان اشاهد اشخاص كثير يبيعو هذا العقار امامي وانا في هذه الحاله بيبئه الوضع مهما شرحت مش حاقدر اوصلو اليكم المهم ماقدرتش اتحمل ورجعت لي تاني لااني تعديت 15يوم مش 4 ولم اتحسن بالاضافه ان محل عملي مازال مغلق خلال فتره علاجي لااني ببئه في حاله صعبه لم اعرف اتعامل مع اي شخص في ذالك الوقت المهم بعد مارجعت لي بئيت في وضع صعب جدا بيجيلي حالة تشنجات في اليوم بالمرتين والثلاثه بيحصل وقتها عملية تبول لا ارادي وعرق رهيب وضيق تنفس وهبوط في نبض القلب ولما بفوق من حالة التشنج لو محدش قال لي لااعلم اني مريت بحالة تشنج ولااعرف سبب ذالك في اني لم اشعر بذالك بس بحس بااني جميع اعضاء جسمي انها قامت بمجهود رهيب كانها قامت بتكسير عماره كامله وممكن اكثر ومن هنا اعلم اني مريت بحالة التشنج غير اني بجرح لساني اثناء عملية التشنج غير اني برتمي من فوق سريري بسبب عملية التشنج وبالطبع بتجرح في راسي اثر هذا وبيحصل لي نسيان رهيب بالذاكره ممكن اكون مولع سجاره واولع سجاره غيرها بسبب النسيان بالاضافه الي كثرة التبول والاحتباس بالبول وحرقان رهيب اثناء عملية التبول وارتخاء بالعضو الذكري وحموضه بالاضافة الي تخيل اشياء غير متواجده علي ارض الواقع كثرة شرب الشاي لااكثر من 20 كوب وكثرة شرب السجائر لااكثر من 5 علب وممكن اكثر وصداع وبرد وممكن اكون ماشي في الشارع ويحصل لي حالة التشنج مع العلم اني جلست اكثر من 15 يوم لم اتعاطي هذا العقار وتحملت اثار انسحابو ولكن للاسف مفيش فائده فارجو من لديه حل بان ينصحني اعمل ايه لاعلاج ولااستشارة طبيب ولااي شيئ نافع وانا وصلت لمرحله صعبه تشنجات مستمره بالمرتين والثلاثه في اليوم ومش عارف اعيش من غيرو رغم علمي باضرارو تعبت بجد وضعف ذاكره رهيب وضعف نظر واشياء كثيره جدا بس مش عايز اطول اكثر من كده اسف علي الاطاله اسال الله ان يبعد عنكم هذا السم وان يعافي من يواجه هذه المشكله
    نهاركم سعيد

    ردحذف
    الردود
    1. اخى الكريم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لقد كنت تتتعاطى بكميه كبيره وفى هذه الحاله يكون العلاج بالتدريج وليس بالمقاطعه ابدا بتقليل الجرعه 100مج كل 2يومان الى ان تجدنفسك بعد اسبوعان او اقل لا تتعاطى هذا السم مع الدعاء الى الله بالشفاء ان شاء الله

      حذف
  14. الترامادول ده مشكلة جديدة وكبيرة عليا .اخى متعاطى الترامادول انصحك ان تذهب الى دكتور افضل وهو هيتفهم ذلك انا
    ارى ان بداخلك انسان كويس وعاوز تكون كويس بس اتقد ان الظروف هيه اللى خلتك تتعاطى الترامادول

    ردحذف
  15. السلام عليكم ياجماعه الماده دى جباره غير المواد الى بتضاف عليها من الانواع المضروبه بس لم يخلق الله داء الى وله دواء المهم من اراد ان يمنع هذا العقار عليه ببديل من المسكنات ودى شى عادى لتقليل نسبه الالم حتى خروج الكميه الازمه من الجسم ويعود المخ لافراز الماده البديله علشان السكنات من الانواع دى بتمنع فرز المخ وبتالى انته محتاج اضعاف الماده ولكن ارجو من الله الشفاء للجميع

    ردحذف
  16. عايز اعرف انا دلواتى ببطل الترامدول بس عايز اعرف انا ممكن ارجع طبيبعى زى الاول فى موضوع الجنس ولا ايه ياريت حد يجوبنى بمعنى انى كونت كويس معنديش قزف سريع ولا اى حاجه ياريت بجد حد يجوبنى

    ردحذف
  17. اقوى مدونة للعلاج من الترامادول تحت اشراف طبى

    www.tramadol-ar.blogspot.com

    ردحذف
  18. هل الترمادول حرام ومن يجاوب ياتي بدليل شرعي

    ردحذف
  19. elaradaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ردحذف
  20. الواحد لو راجل قدام نفسه وعنده عزيمه هيقدر يبطل اي مخدرات وبعدين الترمادول من اهيف انواع المخدرات ممكن تبطله في 3 ايام بس ..اشرب عصاير كتير وكل كويس بس استحمل اول يوم وغالبا مش هتنام التلات ايام بسبب انسحابه من الجسم وبعدها هترجع انسان طبيعي( متخليش حتت برشامه تتحكم فيك)

    ردحذف
  21. انا بقالى اكتر من 6 اشهر بتناول هذاالعقار لو توقفت عنو لا اعرف انام ولا اعرف اعمل اى حاجة من غيرة وصداع وكسل ولو عرفت انا بنام ممكن 12 ساعة او اكتر وبقوم ببقى عاوزانا م تانى

    ردحذف
  22. السلام عليكم يا اخواني انا احمد من فلسطين عندنا 90 بالمية من شباب قطاع غزة بتعاطو ترمدول مع العلم الطفال الصغار متل 15 14 سنة بتعاطو بس انا مالي بغير انا احكي عن نفسي انا واحد من الناس قررة اني ابطل بس يا ريت في حبوب لتخفيف اللام بالصيدليات وموفرة عادي بيعها حبوب تخففيف الام ال،سحاب انا باخد باليوم 400mgانا نفسيي ابطل لا استطيع القدرة على الشغل انا بقوم على الشغل ونام مخنوق والله إلى بعد ما اخد لترمدول بقول نشيط جدا بحس بالراحة وبشتغل عادي والله يا جماعة نفسي احس بالإنسانة واكون بنأدم يا عام انا واحد من الناس ما دنت ادخن سجاير صرت ادخن سجاير باليوم 6 سجاير يعني العلبة بتقعد معاية 4 ايان مش كتير اما لو ما باخد ترمال ما بدخن لانو الدخان بزيد من مفعول لتنرمال انا مخنوق ونفسي ابطل والله لمن ابلع الحبتين والله بتنكد لاني احس اني ادمر بنفسي يا ريت واحد يقلي كيف ابطل الشيئ هدا انا صارلي سنتين بتعاطي لترمال على قدر حبتين باليوم كل يوم حبتين يا ريت واحد يقلي كيف ابطل لحسن اخد الكتير من لترمدول واتغمف بيه يا ريت تقلولي كتيف ابتعد عنو يا ريت الرد يا ريت ومشكور لكم وانصح كل انسان ان يبتعغد عنو والله سم ودمار لحياتك انا مجرب انا بقول الله يلعني لو ابطل بدي احطو بتمي الله يلعني يا رب الله يبعدني عنو يا رب ولا تقربني ليه يا برب الرجاء من الاخوان الرد السريع يا رب

    ردحذف
  23. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  24. السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ..
    أعزائي الكرام اسال الله ان يعافي كل من يريد ان يقلع عن هذا العقار اللئيم .. و ان يبعده عن الجميع .. حبيت اساعد ف الاقاع عنه و عن تجربة ..

    أولا -- تقليل الجرعة تدريجيا في فترة زمنيه قصيرة ثم تركة و القوه و الارادة و العزيمة

    ثانيا -- التغذيه السليمه و استخدام ف يتمينات و مقويات فعاله و حقن تقويه للاعصاب مثل نيورتين او ديبوفت .. الموضوع بسيط جدا فقط تحمل آلام لمده 4 - 8 أيام و بأذن الله سوف تقلع عنه تماما .. تذكر فقط أخي دائما سوف تتعب لمده بسيطه بدلا من ان تتعب باقي عمرك .. و دمتم سالمين

    ردحذف
  25. معلومات مفيدة جدااااااااااااااااااااااااااا

    ردحذف
  26. السلام عليكم انا شاب عندى32 سنة متزوج وعندى طفلين وبقالي حوالى 5 سنين بشرب كل انواع المخدرات والبراشيم وحتى البيسا وصلة لأننى بأخذ حوالى 2 ترامدول 1 ابتريل 1 اومترل ونص جرام بيسا يومياً وخصرة حجات كتير منهم نفسى وصحابى وصحتى وكرمتى وبقالى 10 أيام ببداء أعالج نفسى هوا الموضوع صعب يس مش مستحيل مهما كانت الكمية الى بتخدها تبداء على الفور فى التقليل منها مع الغذاء والفيتمينز والأراده وقبل كل هذا الإيمان بالله فهوا الشافى الوحيد لك وأرادتك فى ان تكون حراً طليق فى ملكوت الله مع من تحب

    ردحذف
  27. انا شاب متزوج وعندى 27 سنة واتعاطى التاموول من 5 سنوات ولم ازود الجرعة عن ربع حباية إلا من سنتين فقط الى حباية ونصف فقط وقررت الإبتعاد مرة واحده وليس تدريجيا .. بس انا قبل ما امتنع اصيبت بدور برد وقررت ان امتنع واستحمل دور البرد الشديد مع اعرض الانسحاب وربنا وحده اللى عالم بيا وده رابع يوم ليا بس انا راجع شغلى بكره وعايز حاجة تخلينى امل بنفس كفائتى خصوصا ان لا يوجد اى شخص حتى زوجتى تعرف اى شئ عن هذا الموضوع نهائيا كل ماتعرفة هى والاخرين انى اعانى من دور برد شديد ارجوا الافادة لو فى اى فيتامين يساعدنى على تلاشى الارهاق والدوخة لكى اقوم بعملى كما فى السابق

    ردحذف
  28. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
    الردود
    1. انا لم اقوم فى الأربع ايام بتقليل الجرعة بل قمت بالأمتناع مرة واحدة... ولكنى بحاجة لدواء يساعدنى على القيام بعملى بنفس الكفاءة وهذا رابع يوم لى والحمد لله احسن كتير بس الدوخة والارهاق

      حذف
  29. كتبت قصتي وسأذكرها ثانيه

    ردحذف
  30. كتبت قصتي وسأذكرها ثانيه...مع كيفيه تعاطي هذا السم وكيف تخلصت منه ومتي

    ردحذف